Barion Pixel
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

kiadványok

A kiadványok tartalma csak a forrás megjelölésével (Artemisszió Alapítvány, kiadvány címe) használható fel. 

Ezek a kiadványok ingyenesen letölthetők. Amennyiben hasznosnak találod, kérjük, támogasd az Artemisszió Alapítvány munkáját.

INTERKULTURALITÁS

META-COIN: Jó gyakorlatok gyűjteménye a meta-kompetenciák fejlesztésére

Ez a gyűjtemény a META-COIN elnevezésű projekt első kiadványa: közös kutatásának eredménye a meta-kompetenciák fejlesztéséről a részvevő országokban. A meta-kompetenciák segítenek hozzá ahhoz, hogy képesek legyünk folyamatosan tanulni és fejlődni – ilyen például a kritikus gondolkodás, megoldókészség, alkalmazkodás.

A partnerség a célt tűzte ki maga elé ezzel a füzettel, hogy feltérképezze, országaikban milyen gyakorlatok léteznek a meta-kompetenciák fejlesztésére, illetve milyen igényeket fogalmazódnak a munkahelyek felől, ahol multikultirális csoportok dolgoznak. A példaként szolgáló cégek, projektek, szerevezetek bemutatásán túl megtalálható benne a meta-kompetenciák részletes vizsgálata, valamint néhány fontos megállapítás ezek relevanciájáról napjaink globalizált munkahelyekein.

Jelenleg a META-COIN egy hiánypótló online kurzus kidolgozásán munkálkodik, amely az itt megfogalmazott igényekre ad praktikus választ. Reményünk szerint a kiadvány, majd a kurzus hasznos kiegészítő anyag lesz intézmények és csoportok számára tréningjeikhez bővítéséhez.

A projektben részt vevő partnerek: Artemisszió Alapítvány – Magyarország, KMOP Policy Center – Belgium, Omnia – Finnország, Syncnify – Franciaország, ABU – Németország, ENGIM – Olaszország, 36.6 Competence Centre – Skócia.

Kiadványunk az alábbi linken olvasható.

CAAD: Kreatív akciókkal a diszkrimináció ellen

A projekt keretében kidolgozott eszköztárak olyan módszereket és gyakorlatokat mutatnak be képzők, facilitátorok és más oktató szakemberek számára, amelyek az antidiszkriminációs tematikát ötvözik kreatív eszközökkel.

A három eszköztár egy-egy módszertan köré épül:

  • Részvételi filmezés
  • Színház
  • Közösségi média eszközök

A negyedik eszköztár újszerű, kreatív módszereket kínál az antidiszkriminációs workshopok értékelésére.

A négy eszköztár itt tölthető le: https://www.caad-project.eu/toolkit-2/

Források az interkulturális megközelítés tréneri alkalmazásához

Margalit Cohen-Emerique francia szociálpszichológus, az Artemisszió interkulturális megközelítésének alapját adó háromlépéses elemzési módszertan megalkotója. Margalit szakmai életének nagy részében Franciaországban volt aktív, tanítványai azonban már egész Európában megtalálhatóak. Zelda nevű nemzetközi projektünkben velük dolgoztunk, olyan szervezetekkel, akik az Artemisszióhoz hasonlóan Margalit módszertanát használják, illetve azt fejlesztették tovább az évek során.

A közös munkából több kiadvány is készült: interkulturális tréningekhez szükséges kompetencia térkép, példa képzés terv, innovatív feladatok gyűjteménye, kulturálisan érzékeny zónákat bemutató kézikönyv.

Reményeink szerint ezek a szellemi termékek hasznos segédanyagai lesznek felnőttképzési folyamatoknak, elindítanak trénereket a módszer mélyebb felfedezése felé és kísérik azokat, akik részt vettek az Artemisszió interkulturális képzésein.

Az anyagok magyarul ezen a linken elérhetőek, a dobozokra kattintva.

Szakmai gyakorlatokkal a szektorközi együttműködésekért

Útmutatónk célja, hogy segítse az NGO-k és az egyetemek közötti együttműködést, gördülékenyebbé tegye a szakmai gyakorlatok tervezését és lebonyolítását, valamint hogy megkönnyítse a hallgatók számára a munkaerőpiacra való belépést. Ez az útmutató három fő csoportra kíván fókuszálni: egyetemekre, a nem kormányzati szervezetekre, és a hallgatókra, hogy azok maximalizálják tudják a szakmai gyakorlati projektekben rejlő lehetőségeket, és hogy mérni tudják a hallgatók kompetenciáinak fejlődését, különös tekintettel az interkulturális kompetenciára.

Arra számítunk, hogy az egyetemek jobban fel tudnak majd készülni arra, hogy valódi munkaerőpiaci tapasztalatot kínáljanak a hallgatók számára a szakmai gyakorlatok keretében. Az Útmutató további kedvezményezettjei az NGO-k, elsősorban azok, akik oktatási vagy szociális területen dolgoznak, és reméljük, hogy a szakmai gyakorlatok során kialakított szektorközi együttműködések által képesek lesznek szinergiát teremteni az elméleti kutatások és a gyakorlatban végzett munka között.

A harmadik célcsoportunk a diákok – akik szintén fontos elemei a folyamatnak – szeretnénk, ha jobban megértenék a szakmai gyakorlatok jelentőségét a kompetenciafejlesztés területén. A végső célunk pedig, hogy jobban tervezett szakmai gyakorlatok révén valódi munkaerőpiaci tapasztalatot szerezzenek, és hogy képesek legyenek reflektálni a megszerzett tudásra.

Kiadványunk, és a hozzá tartozó melléklet letölthető az alábbi linken.

Innovatív gyakorlatok az interkulturális oktatásban

Ebben a kiadványban az interkulturális megközelítésre vonatkozó újító tanítási gyakorlatokat vesszük górcső alá. Olyan kipróbált és már bizonyított gyakorlatok tapasztalatait foglaljuk össze, amelyek a társadalmi, etnikai, nyelvi és kulturális sokszínűség kihívásait hatékonyan és relevánsan közelítik meg.

A szöveg két részre tagolódik:

  1. A) nem formális oktatásból származó különböző újító gyakorlatok leírására és
    B) esettanulmányokra.

A kiadvány letölthető az alábbi linken.

A kiadány elkészülését és a projektet az Európai Unió Erasmus+ programja társfinanszírozza.

Interkulturális pedagógiai modul

Az itt közzétett tanulmány egy átfogó interkulturális pedagógiai modul, ami az elméleti háttér és a részletes szakirodalmi hivatkozások mellett a nem  formális oktatásban is alkalmazható, a résztvevők bevonására épülő gyakorlatokat is tartalmaz, így azt nemcsak az oktatók és a téma iránt érdeklődő egyetemi hallgatók, de az interkulturális környezetben dolgozó képzők, facilitátorok figyelmébe is ajánljuk.

Kiadványunk az Európai Unió stratégiai partnerségeket támogató programja keretében nemzetközi együttműködésben készült. A 3 éves projekt az interkulturális pedagógia adaptációs lehetőségeit vizsgálja a francia Université Paris-Est Créteil, az Elan Interculturel, az ír Mary Immaculate College, az Eötvös Loránd Tudományegyetem és az Artemisszió Alapítvány bevonásával. 

A kiadvány az alábbi linken PDF formátumban letölthető.

GLOBÁLIS NEVELÉS

Same World inspiráló oktatási jógyakorlatok a világ minden tájáról (2017)

Úszó iskola, tigrismentés, újrahasznosított zenekar. A Same World projekt partnereként olyan jó gyakorlatokat gyűjtöttünk össze, melyek a klímaváltozásról, a környezeti migrációról és a környezeti igazságosságról szólnak. A kiadványban olvashattok európai és a Globális Délről származó példákról is. A kiadvány szerkesztésében és fordításában az Artemisszió Alapítvány a Same World projekt partnereként vett részt.


A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Same World oktatási készlet

A SAME World oktatási készlet egy átfogó pedagógiai segédanyag, ami segít bevinni a környezeti és társadalmi témákat az iskolába.

Kik vándorolnak a világban, és miért? Mennyi egy banán valódi ára, és hogy jut el a kávé az asztalunkig? Hogyan hat a vízhez való hozzáférés az emberek életére a világ különböző pontjain? És hogyan lehet mindebből téma matek, történelem vagy földrajz órán? A háttéranyagok és iskolai feladatok három fő globális témához kapcsolódnak (migráció, klímaváltozás, környezeti igazságosság) és több korosztálynak szólnak. Az oktatási készletet elsősorban általános-, és középiskolai tanároknak, fiatalokkal foglalkozó szakembereknek, képzőknek ajánljuk.

A kiadvány szerkesztésében és fordításában az Artemisszió Alapítvány a Same World projekt partnereként vett részt.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Iskolák a változásért - Globális felelősségvállalás tantárgyi keretek között - A középiskolák 9-12. osztálya számára

A globális nevelés célja az, hogy felhívja a figyelmet helyi cselekedeteink globális következményeire, és a felelősségvállalásra. Segít abban, hogy kilépjünk mindennapi világunkból, és megismerjük a minket körülvevő emberek hétköznapjait, legyen szó akár szomszédainkról, akár távoli kontinensek lakóiról.

A kiadvány a Global Fairness – Schools as Agents for Change című projektben készült. A tananyagot a résztvevő iskolák tanárai dolgozták ki.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Iskolák a világért - A globális nevelés beillesztése az iskolai tantervbe

Az “Iskolák a világért” projekt elsősorban a nemzetközi mezőgazdasági kereskedelem példáján keresztül foglalkozott a globális nevelés témájával, és azzal, hogy hogyan vezethető be a globális nevelés az iskolában. E füzet összefoglalja a projekt tartalmát, és azokat a konkrét lépéseket, amelyekre sor került. Emellett több, korábban még nem közzétett oktatási anyagot tartalmaz.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Iskolák a világért - A globális nevelés beillesztése az iskolai tantervbe - Vajon a kereskedelem éhezést okoz?

Az “Iskolák a világért” program célja, hogy a projektben résztvevő négy ország, Lettország, Szlovénia, Ausztria és Magyarország iskoláiban a mindennapi élet részévé váljon a nemzetközi fejlesztés kérdésköre.

Az első „Train the Trainer” („Képzők képzése”) szemináriumra az “Iskolák a világért” projekt keretein belül 2007. júliusában, Grazban került sor. A lett, szlovén, magyar és osztrák résztvevők „A világ mezőgazdasági kereskedelme és fejlesztése” témáját kutatták, és különösen annak a kérdésnek ástak a mélyére , hogy „A kereskedelem vajon éhessé tesz-e”.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Iskolák a világért - A globális nevelés beillesztése az iskolai tantervbe - Jogot az élelemhez!

Az Iskolák a világért program célja, hogy a projektben résztvevő négy ország, Lettország, Szlovénia, Ausztria és Magyarország iskoláiban megjelenjen a fejlesztés kérdésköre. A partnerség azt kívánja elősegíteni, hogy a tanárok és a tanulók jobban megértsék a nemzetközi gazdasági kapcsolatokat, annak érdekében, hogy küzdjenek egy igazságosabb, emberibb világért.

Azért, hogy a projektben résztvevők további képzéseket (tanár képzéseket, tanulói workshopokat) tudjanak nyújtani, az együttműködő résztvevőik számára a projekt három nemzetközi képzést biztosított. Az első „Képzők képzésére” 2007-ben Ausztriában került sor, a másodikat 2008. márciusában Budapesten tartották. Ezen a találkozón a résztvevők az élelmiszer-önrendelkezés témáját vitatták meg.

Ez a brosúra a kétnapos találkozó előadásait és a vitafórum összefoglalóját tartalmazza. Sok hasznos feladatot és tananyagot találhat benne, a jelenlegi mezőgazdasági kereskedelmi rendszerrel kapcsolatos globális problémákkal kapcsolatban. 

Négy különböző országból hét – az EU és az ÖEZA által támogatott – szervezet vett részt a programban: Welthaus Graz, Welthaus Linz, Welthaus Klagenfurt és Welthaus Vienna (Ausztria), az Artemisszió Alapítvány (Magyarország), a Humanitas (Szlovénia) és a MiTi (Lettország).


A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Mi közöd hozzá? Fiatalnak lenni a globalizált világban

A projekt a mezőgazdasági termékekkel (mint például a banánnal, rizzsel, cukorral) folytatott kereskedelem példáján keresztül illusztrálja az Észak (elsősorban európai országok) és Dél (fejlődő országok Ázsiában, Afrikában, Latin-Amerikában) közötti kapcsolatokat és függőségeket. Elsődleges célja, hogy a szegénység elleni küzdelemmel kapcsolatos témákat bevezesse az iskolai oktatásba az alábbi négy országban: Ausztria, Lettország, Szlovénia és Magyarország.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Iskolák a világért - A képzők képzése - Képzési dokumentáció

Az Iskolák a világért! projekt célja, hogy a projektben résztvevő négy ország, Lettország, Szlovénia, Ausztria és Magyarország iskoláiban megjelenjen a globális szegénység elleni küzdelem kérdésköre. A partnerség azt kívánja elősegíteni, hogy a tanárok és a tanulók jobban megértsék a nemzetközi gazdasági kapcsolatokat, annak érdekében, hogy küzdeni tudjanak egy igazságosabb, emberibb világért.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Globális nevelés Magyarországon

A globális nevelés célja az, hogy felhívja a figyelmet helyi cselekedeteink globális következményeire, ezáltal segít abban, hogy kilépjünk mindennapi világunkból, és megismerjük a minket körülvevő emberek hétköznapjait, legyen szó akár szomszédainkról, akár távoli kontinensek lakóiról. Lehetővé teszi, hogy a világban zajló folyamatok megértésén keresztül érzékenyebbek legyünk a társadalmi igazságosság és az emberi jogok kérdéseire, és felveti a globális társadalmi felelősség gondolatát.

 
A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

ALKALMAZOTT MŰVÉSZET

Az adaptáció művészete - Kézikönyv a bevándorlók beilleszkedését segítő művészeti módszerekről

A művészeti foglalkozások lehetőséget adnak arra, hogy kapcsolatot teremtsünk külső környezetünkkel, akár egy adott formán (fotó, film vagy tánc), akár a művészi közösséghez való tartozás útján keresztül.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Kézikönyv a FemTalks Fórum módszertan alkalmazásához

A kézikönyv az “Útmutató a facilitátoroknak” című kiadvány kiegészítője, a képzési csomag végrehajtásához szükséges információkkal. Célja, hogy felkészítse a képzőket, a pedagógusokat és az érdeklődőket a FemTalks Forum Circles mentorprogram és a FemTalks Forum What’s my story? (Az én történetek) képzési program foglalkozásainak megvalósítására.

Míg ez utóbbi részletes információkat tartalmaz a foglalkozások gyakorlati megvalósításához és ismerteti a szükséges eszközöket, jelen kiadványunk elméleti és háttérismereteket tartalmaz, amelyek elengedhetetlenek a sikeres megvalósításhoz. Ezenkívül tartalmazza a partnerség által szervezett kísérleti workshopok tapasztalatait, valamint az képzők javaslatait és tippjeit.

A kiadvány itt olvasható. 

A FÓRUM SZÍNHÁZ DRAMATURGIÁJA

A kiadvány a Fórum Színház módszertanának komplexitását mutatja be rövid elméleti szövegeket, gyakorlatleírásokon és egy konkrét próbafolyamat bemutatásán keresztül. Ajánljuk minden szakembernek, aki munkája során nyitottabb közösségekért és igazságosabb társadalomért dolgoznak, illetve minden érdeklődőnek, aki elmélyülne a Fórum Színház megismerésében.

Az Artemisszió Alapítványnak a People 2 People program keretében nyílt lehetősége a British Council szervezése és támogatása nyomán együtt dolgozni a Cardboard Citizens társulat két trénerével. Adrian Jackson és Terry O’Leary 2019. februárban egy hétig dolgozott együtt magyar szociális és színházi szakemberekkel és közösségi vezetőkkel, segítve azok munkáját hátrányos helyzetű csoportokkal. Az öt nap során a csoport végig ment egy Fórum színház alkotási folyamat egészén, a csoportképződéstől, témafelvetéseken keresztül a kreativitást felszabadító és színházi munkát megerősítő gyakorlatokon át a jelenetek próbájáig. A képzés végén a résztvevők rövid jeleneteket mutattak be különböző társadalmi problémákhoz kapcsolódva egy nyílt esemény keretében, majd két, a közönség által választott jelenetben belépésekre, fórumozásra is sor került, ezek leírása is szerepel a kiadvány végén.

A kiadvány itt érhető el.

circulart-e kézikönyv

A kiadvány a CirculART-e nevű projekt keretében íródott hét nemzetközi partnerszervezet közreműködésével. A projekt célja, hogy kreatív eszközöket adjon az ifjúságsegítők számára, akik bevándorló fiatalokkal foglalkoznak, építve a körkörösség elvére, vizuális művészetekre és a digitális eszközökre.

Ez a kézikönyv az első, amit a partnerség megjelentet, és elsősorban a projekt gondolati hátterébe nyújt betekintést. Szó van a körkörösség elvéről a gazdaságban és a mindennapi életben, továbbá arról, hogy a vizuális művészetek hogyan segítheti a szociális- és ifjúségsegítő munkát. Az elméleten túl egy gyakorlati rész az ’Empathy mapping’ nevű kutatási módszert és néhány, a fenti fő koncepciók köré tervezett, kipróbált gyakorlatot mutatunk be.

A készülőben levő következő kiadványban további gyakorlatokat, valamint javasolt workshopok leírását is megtalálja majd az olvasó.

Partnerek: CDCA (Olaszország), CIS (Spanyolország), CRN (Németország), COTA (Franciaország) Per Esempio (Olaszország), Redial (Írország) és Artemisszió Alapítvány

A kiadvány itt olvasható.

Me and the Media - Methodological booklet for media literacy education

Ezt a kézikönyvet azoknak a tanároknak, nevelőknek és facilitátoroknak ajánljuk, akik a 12-18 éves korosztállyal dolgoznak, és akik a kritikus gondolkodás, az identitás és a sztereotípiák, a “mások”, a média manipulációja, az észlelés és a tévhit, a tényellenőrzés és az álhírek témakörét szeretnék feldolgozni. A nem formális oktatási módszereken alapuló műhelytervek alkalmazhatók tanórán, de nyári táborban, tematikus napon vagy ifjúsági rendezvényen is. Reméljük, hogy a workshoptervek hozzájárulnak a pedagógusok és a fiatalok számára egyaránt értelmes és érdekes tananyag gazdagításához.

A kézikönyv az 1. Ostravai Nemzetközi Iskola (Ostrava, Szlovákia), az Artemisszió Alapítvány (Budapest, Magyarország), az Instytut Kultury Miejskiej (Gdańsk, Lengyelország) és az Obcianske Zdruzenie Diera do Sveta (Liptovský Mikuláš, Szlovákia) együttműködésének eredménye a Nemzetközi Visegrádi Alap által 2019-2020-ban alapított “Democracy and Innovative Methods in Education (DIME)” oktatási projekt keretében.

A kiadvány itt olvasható.

Forum Theater Against Early School Leaving (FOTEL) - Pedagógiai feladattár a korai iskolaelhagyás ellen

2012 és 2014 között helyi iskolákkal együttműködve megkíséreltük feltárni a korai iskolaelhagyás okait és a fórum színház módszerét alkalmazva válaszlehetőséget kerestünk arra, hogy miként lehet a nem formális oktatás segítségével szemléletváltást létrehozni az iskolai oktatásban.

A FÓRUM SZÍNHÁZ egy olyan nem frontális, nem formális tanítási-tanulási lehetőséget kínál mind tanárok, mind pedig diákok számára, amely közös gondolkodás keretében lehetőséget biztosít a mindennapok jelenségeinek, a tapasztalatoknak, a problémáknak az elmélyült, hatékony feltárására. Egy kreatív, demokratikus folyamaton keresztül a résztvevők megélhetik a fókuszban lévő jelenség megannyi aspektusát, a kapcsolódó megfontolásokat és érzelmeket.

Öt ország – Magyarország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Lengyelország – öt szervezete szövetkezett arra, hogy közösen gondolkozzon a korai iskolaelhagyásról és tenni próbáljon a jelenség csökkentéséért az európai Egész Életen át Tartó Tanulás, Comenius alprogramja keretében.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Migráció

Ott minden sokkal jobb, cukor is van, méz is

Ez egy nem mindennapi mesekönyv. Olyan mesék gyûjteménye, amelyeket Magyarországon élő bevándorlók választottak, mint számukra kedveseket. A történetek mesélői messze földről, Ázsiából, Afrikából, Közép- és Dél-Amerikából, vagy éppen az Európai Unión kívüli Európából jöttek. Közös bennük, hogy mindannyian Magyarországon élnek, itt tanulnak, vagy dolgoznak, s nagyrészt itt is képzelik el jövőjüket.

Az itt összegyűjtött történetek, népmesék, legendák és eredetmítoszok önmagukban is nem mindennapi élményt kínálnak az Olvasónak. Időről időre újra lehet olvasni őket, más lesz a jelentésük elsőre, és más lesz másodikra, és megint más évek múlva, egy másik élethelyzetben – az értelmezés szintjei szinte kimeríthetetlenek. A mesekönyv különlegességét mégis a történetek sokfélesége adja. Sokfélesége nyelvezetnek, fordulatoknak és logikának, és sokfélesége a meséken keresztül megmutatkozó népeknek és kultúráknak. A megismerés mikéntje az Olvasóra van bízva: akár az egyes mesékre és kultúrákra, akár magára a különbözőségre, a találkozásra, a váratlanra hangolódik rá, mindenképpen gazdagodik.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Menekültekkel és migrációs politikával kapcsolatos attitűdök - Összefoglaló tanulmány (2017)

A magyar lakosság menekültekkel, bevándorlással, és általában az idegenekkel kapcsolatos percepcióját egy komplex kutatási projekt keretében többféle módszerrel vizsgáltuk 2016-2017-ben. Ez a rövid elemzés ennek a kutatássorozatnak a legfontosabb eredményeit tekinti át.


A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

társadalmi részvétel

The STROLL course – Creative methods Exploring the City

A STROLL projekt keretében 3 egyetemi tanszék együttműködésében, az Artemisszió Alapítvány vezetésével egy kísérleti, nemzetközi egyetemi kurzus jött létre a város interdiszciplináris kutatására és hibrid (online és offline) metodológiára alapozva. Az elemzés 3 ország tanárainak és diákjainak tapasztalatait foglalja össze a digitális oktatással és tanulással kapcsolatban. A Jó Gyakorlatok kiadvány olyan projekteket és pedagógiai programokat mutat be, amelyek hasonló területen, vagyis a városkutatás kreatív módszerei és/vagy a virtuális mobilitás felhasználásával valósultak meg. A sillabusz visszaadja a kurzus felépítését és tartalmát. A riport pedig részletesen leírja, hogyan jött létre a kurzus a közös tervezéstől a megvalósításán keresztül az értékelésig. A tanári kézikönyv segítséget kíván nyújtani azoknak a pedagógusoknak, akik szívesen kísérleteznek új módszerekkel, és kifejezetten kedvelik az interdiszciplináris csapatmunkát, valamint a nemzetközi együttműködést.

A kurzus létrejöttének lépésről lépésre történő bemutatása, a tanítási anyag közérthető összefoglalása, a tanított és kipróbált módszerek illusztrációkkal színessé tett leírása remélhetőleg sokakat fog arra inspirálni, hogy részeiben, vagy akár egészében felhasználják az itt leírt ötleteket saját tanitási gyakorlatukban.

A közreműködő egyetemek: Universidad Complutense de Madrid, University of Thessaly (Görögország), ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet.

Inkluzív médiaműveltségi tananyag fiataloknak

Az InMedia (Inclusive Media Literacy for Youth) öt szervezet együttműködése a médiaműveltség fejlesztésére. Jelen kiadványt elsősorban a hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó szakemberek számára hoztuk létre, de hasznos lehet azok számára is, akik érdeklődnek a téma iránt, és új ismeretekre szeretnének szert tenni.

A négy modulból álló kézikönyv átfogó képet ad a médiaműveltségről és annak tanításáról: ismerteti az alapvető kompetenciákat, esettanulmányokon keresztül hoz példákat, hogy miért fontos ezek fejlesztése, valamint bemutatja a három résztvető ország médiakörnyezetét. Végül gyakorlatokat és óravázlatokat kínál olyan témákban mint az információk ellenőrzése, propaganda és szereotípiák, digitális lábnyom.

 A résztvevő szervezetek: Center for Independent Journalism (Romanánia), Association of Independent Press (Moldova), Turul Madár Egyesület (Románia), Civic Resource Center (Románia)  és Artemisszió Alapítvány

A kiadványok itt olvashatóak:

Modul 1.

Modul 2.

Modul 3.

Modul 4.

Módszertani és képzési anyag médiaműveltségről

Ezt a kézikönyvet azoknak a tanároknak, nevelőknek és facilitátoroknak ajánljuk, akik a 12-18 éves korosztállyal dolgoznak, és akik a kritikus gondolkodás, az identitás és a sztereotípiák, a “mások”, a média manipulációja, az észlelés és a tévhit, a tényellenőrzés és az álhírek témáit szeretnék feldolgozni. A nem formális oktatási módszereken alapuló workshoptervek alkalmazhatók osztályteremben, de akár nyári táborban, tematikus napon vagy ifjúsági rendezvényen is.

A kézikönyv a 1st International School of Ostrava (Ostrava, Slovakia), az Artemisszió Alapítvány (Budapest, Magyarország), az Instytut Kultury Miejskiej (Gdańsk, Lengyelország) és az Obcianske Zdruzenie Diera do Sveta (Liptovský Mikuláš, Szlovákia) együttműködésének eredménye a Nemzetközi Visegrádi Alap által 2019-2020-ban alapított “Demokrácia és innovatív módszerek az oktatásban (DIME)” oktatási projekt keretében.

A kiadvány itt olvasható.

Munkaerőpiaci tanácsadás - Digitális Életpálya Térkép Módszertani útmutató

A kézikönyv két fő egységből áll: az első három fejezetben a módszer használatához szükséges elméleti ismereteket tekintjük át. Bemutatjuk a magyarországi foglalkoztatási tendenciákat, betekintést adunk az életpálya-építés irodalmába, illetve megalapozzuk a kompetencia-felméréssel kapcsolatos tudást. A kötet második részében bemutatjuk a Digitális Életpálya Térkép felépítését, az elkészítése során alkalmazott interjútechnikát, illetve a megjelenítéséhez szükséges számítógépes eszközt. Végül, a kiadvány a DÉT használatához kapcsolódó gyakorlati feladatokkal zárul.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

A DÉT egy olyan eszköz, amelynek komplex eszközrendszere (speciális, strukturált interjútechnikával, szakértőkkel és számítógépes technológiával) lehetővé teszi nemcsak az egyén kompetenciáinak beazonosítását, hanem egy folyamatosan bővíthető személyes fejlesztési terv elkészítését is. A DÉT-et a speciális interjútechnika, a szakértői csapat és számítógépes módszerrel generált eredmények teszik széles körben hasznossá. A DÉT segítségével kapott diagnózisok pontosak és a fejlesztési terv egyénre szabott, illetve reális és folyamatosan bővíthető, az egyén további életpályájának alakulásához igazítható.

Akadályok Leküzdése: Az információs hiányosságok és nyelvi akadályok hatása a bevándorlók és menekültek oktatáshoz, egészségügyi ellátáshoz, családi ellátásokhoz és foglalkoztatáshoz való hozzáférésére Magyarországon. Részvételi Aciókutatás Tanulmány (2023)

Ez a részvételi akciókutatási jelentés a Magyarországon élő, harmadik országbeli állampolgárok előtt álló kihívásokat vizsgálja, a munkavállalás, a nyelvtudás, az egészségügyi ellátás és a családtámogatás kérdésére összpontosítva.

A kutatás alapja egy részvételi akciókutatási projekt, amelyet 12 Magyarországon élő bevándorló és menekült végzett az Artemisszió Alapítvány támogatásával, azzal a céllal, hogy helyi és országos szinten változást érjenek el. A jelentés rávilágít a bevándorlókat érintő alapvető fontosságú információk hiányára, és arra, hogy a nyelvi akadályok hogyan súlyosbítják ezt a problémát. A kutatási módszerek kérdőívet, interjúkat, fókuszcsoportokat és másodlagos adatok elemzését foglalták magukban. Az eredmények kiemelik, hogy a magyarországi bevándorlók beilleszkedésének elősegítése érdekében fokozott információterjesztésre, nyelvi támogatásra és befogadó politikára van szükség.

A kutatás eredményeként született meg a Navigate Hungary nevű információs weboldal, amely megbízható online forrásokat hoz létre, áthidalja az információs szakadékot, és a migránsok számára hozzáférhetővé teszi az alapvető információkat.

A KIADVÁNY ITT OLVASHATÓ.

Közösségi terek és tér-igények a Ferencvárosban

A MiraDoor egy interkulturális közösségi tér, tanulási lehetőség, és találkozási pont.  Interkulturális programokat szervezünk, nálunk lehetőség van itt élő külföldieknek és magyaroknak is nyelvet gyakorolni, egymás kultúrájáról tanulni és tapasztalatot szerezni, közösen gondolkodni, tenni. Hogy jobban tudjunk kapcsolódni a környékhez, közösségi kutatást indítottunk a Ferencvárosban.

A fő kérdés, ami minket foglalkoztatott: hogyan kötődnek a ferencvárosi lakosok a kerülethet, miért szeretnek itt élni, mik a kerület erősségei? Másfelől pedig, melyek azok a témák, amik az itt élőket foglalkoztatják? Esetleg mik azok a témák, amik annyira foglalkoztatják őket, hogy problémaként tekintenek rájuk, és ennek valamilyen formában hangot is adnak?

A kutatásra egy 3 alkalmas workshop keretében hangolódtunk rá, aminek része volt egyéni és közös mentális térképezés, városi meditáció, asszociáció-térkép-rajzolás, majd a végén közös akciótervezés. A kutatást önkéntes kutatók végezték, amik maguk is kötődnek a Ferencvároshoz, vagy a kerület által felvetett kérdésekhez.

A tanulmány az EPIM (European Programme for Integration and Migration) támogatásával jött létre.

A tanulmány letölthető itt.

A kép Eira McCallum munkája