Barion Pixel
Globális világunkban az interkulturális kompetencia gyakorlása, az, hogy képesek legyünk másokkal együttműködni és egymás nézőpontjába belehelyezkedni, egyéni és közösségi szinten is kulcskérdés. Mi abból indulunk ki, hogy ezek tanulható és fejleszthető készségek. Munkánk elméleti alapját Margalit Cohen-Emerique, francia antropológus és szociális munkás módszertana adja. Ezt továbbgondolva, kreatív és non-formális tréningeszközök segítségével dolgoztuk ki képzési módszertanunkat, amit különböző célcsoportokra szabva folyamatosan fejlesztünk, innoválunk.

Aktuális projektek

PODER – Power dynamics in education revisited

A francia, olasz, portugál és spanyol partnereinkkel folytatott két és fél éves nemzetközi együttműködés során célunk, hogy átfogóbb képet kapjunk arról, hogyan jelenik meg a hatalom és a hierarchia a felnőttképzésben. A hierarchikus különbségekből eredő dinamikák minden emberi tevékenységben jelen vannak. Ez alól a felnőttképzés sem kivétel.

A felnőtt oktatók horizontalitás és hierarchia felé való előzetes tudásai, hozzáállása befolyásolja, hogy mennyire lehet befogadó és aktív a tanulási környezet. A hatalmi viszonyok közvetlenül kapcsolódnak az emberek méltóságérzetéhez, elismertségéhez, autonómiájához. Az oktató vagy képző képessége a csoportalapú vagy akár rendszerszintű kirekesztés ellensúlyozására befolyásolja, hogy a kisebbségi csoportokhoz tartozó személyek számára többé-kevésbé lehető legyen az egyenlőbb részvétel az osztályteremben vagy a képzések során.

Fő céljaink, hogy azonosítsuk, valamit szükséges ismereteket, perspektívákat nyújtsunk oktatók és képzők számára a hatalmi egyenlőtlenségekkel és identitásbéli kirekesztésekkel kapcsolatos problémákról, mint például: a rejtett, vagy kevésbé rejtett rasszizmus, kolonializmus, szexizmus és más társadalmi nem alapú és szexuális alapú diszkriminációk, kihívások, amelyekkel a különböző kisebbségi csoportokhoz tartozók és szegénységben élők találkoznak. Szeretnénk továbbá hasznos kompetenciákat, eszközöket, útmutatókat és képzéseket tervezni, valamint kínálni arra vonatkozóan, hogyan lehet ezeket a hatalommal és hierarchiával kapcsolatos, gyakran érzelmileg nehéz kihívásokat hatékonyabban kezelni és leküzdeni.

A hatalmi egyenlőtlenségek hatását a képzési teremben már most is érzik a képzők és résztvevők is, de a kifejezetten felnőttképzéssel kapcsolatos kérdésekre kevés figyelem irányul. Ezért is időszerű, hogy felhívjuk a figyelmet erre a témára, és utakat kínáljunk a fejlődéshez. 

Facebook oldalunk: https://www.facebook.com/poder.project 

Partnereink:

A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának támogatásával valósul meg.

 

META-COIN

A globalizált munkahelyeken egyre fontosabbak azok a képességek, amelyekkel sikerrel dolgozhatunk multikulturális közegekben. A META-COIN (META-COmpetencies for INternational Working Environments) célja azon képességek felmérése és fejlesztése, amik hozzájárulnak a diverz munkahelyi közösségek hatékony működéséhez. Ennek érdekében egy ingyenesen hozzáférhető online kurzust hozunk létre, ami az un. meta-kompetenciák fejlesztésére fókuszál.

Ezek a kompetenciák – mint pl. a kritikai gondolkodás, problémamegoldó- és alkalmazkodó képesség, kreativitás – segítenek bennünket hozzá, hogy új helyzetekben tanuljunk, és képesek legyünk olyan értékes tudásra szert tenni, ami az innováció és sikeres együttműködések alapja. A kurzus minden olyan munkahely, szervezet, szakképző intézmény vagy iskola érdeklődésére számot tarthat, amik fontosnak tartják, hogy alkalmazottaikat/tanulóikat felkészítsék a jelen munkahelyi kihívásaira. A projektben partnereink a belga KMOP Policy Center, a finn Omnia, a francia Syncnify, a német ABU, az olasz ENGIM és a skót 36.6 Competence Centre.

LEZÁRT projektek

Az interkulturális készségek nem improvizálhatóak - "Zelda"

Az elmúlt negyven évben Európa multikulturális, többnyelvű és többvallású társadalommá vált. A bevándorlás már nem tekinthető egy sürgősségi és átmeneti jelenségnek. Európai polgárként mindannyiunknak tenni kell azért, hogy kezelni tudjuk azokat a kulturális különbségeket, amelyek egyre inkább jellemzőek az iskolákra, a munkahelyekre, a szociális szolgáltatásokra és a közterekre – vagyis egyfajta interkulturális attitűdöt kell tudnunk kialakítani.

Az interkulturális készségek nem improvizálhatóak: gyakorlásra és önreflektív attitűdre van szükség, ami azonban tanulható.

Új Erasmus+ projektünk középpontjába Margalit Cohen-Emerique interkulturális képzési megközelítését helyeztük. 

Ezeket kínálja a Zelda:

– interkulturális kompetenciák előmozdítása a különböző célcsoportokban az MCE innovatív interkulturális megközelítésének terjesztésével, képzések és rendezvények révén;

– olyan interkulturális megközelítés kialakítása a közéletben és a magánéletben, amely segíthet a diszkrimináció, a rasszizmus és a szélsőségesség elleni küzdelemben az iskolákban, a szociális szolgáltatásokban, a közterületeken stb.;

– szabványosított kompetencia-keretrendszer, interkulturális képzési kurzus-tanterv, eredeti módszerek és új eszközkészletek kidolgozása Cohen-Emerique megközelítéséből kiindulva.

Cohen Emerique interkulturális megközelítése:

Cohen-Emerique felfigyelt rá, hogy a bevándorlók, és bevándorlókkal foglalkozó szakemberek gyakran esnek át félreértéseken, kulturális sokkon és konfliktusokon, mert egymástól eltérő kulturális kereteik és értékrendjük van. Amikor kulturális sokkot élnek át, sebezhetővé, dühössé, dezorientálttá válnak, személyes és szakmai képességeiket pedig szinte megbénítják ezek a negatív érzések.

A párbeszéd és a kapcsolat megszakítása helyett Cohen-Emerique arra biztatja a trénereket, oktatókat, önkénteseket és bevándorlókat, hogy a kulturális sokkot mint lehetőséget éljék meg, ami rávilágít a kulturális nézőpontok diverzitására, és osszák meg egymással e nézőpontokat, legyen dialógus, legyen közös megértés. 

Célcsoportok:

  • A szociális, oktatási és egészségügyi szférában dolgozó interkulturális trénerek, a szociális szolgáltatásokban, gyermekvédelmi szolgálatokban, a fiatalokkal ifjúságvédelemben dolgozók.
  • tanárok, akik formális és nem hagyományos iskolai környezetben egyaránt bevándorlókkal dolgoznak, bevándorló szülők, fiatalok és önkéntesek, akik bevándorlókkal dolgoznak elsősegélynyújtó központokban és családi klinikákon.

Partnerek:

Ruah (Italy) 

Artemisszió (Hungary) 

CBAI (Belgium) 

CESIE (Italy) 

Elan Interculturel (France) 

Diesis (Belgium)